dissabte, 21 de març del 2015

Poesia i tristesa




Toni Sala al conte "Aurora Bellmunt" (Bones notícies, Edicions 62, primera edició: febrer del 2001) paròdia el poeta. El protagonista després de recitar uns versos a Girona retroba l'Aurora, un amor de joventut. Han passat quinze anys. Molt segur d'ell mateix intercanvia unes paraules hipòcrites. De tornada a Barcelona, al tren, l'Aurora se li presenta i li explica que l'ha seguit. Llavors s'expliquen la vida. La clau del conte és que el poeta pressuposa que ella té una vida mediocre i se sent atreta de nou per ell que té una  vida més acordada amb als anhels de joventut a la facultat de filologia. Ella diu que ho té tot i que és molt feliç. Ell espera el però llastimós, i pensa que se'n vol anar al llit amb ell. Però l'Aurora l'acomiada a l'andana de Barcelona, només volia dir-li que ha llegit tots els seus llibres i: "Perdona". El poeta puixant s'adona que la dona tenia bitllet d'anada i tornada i que el que l'ha impel·lit a seguir-lo és llàstima envers ell.     Surto d'un recital de poesia i agafo al vol la conversa d'una parella de dones que han sortit d'allà mateix: una li diu a l'altre que se li fa carregosa la poesia perquè els poetes emfasitzen les misèries i tenen aquest to lamentós.

     Per què els poetes es lamenten? És injust dir que la poesia es lamenta i, evidentment, no és gens generalitzable, però podríem dir, en general, que la poesia té tant de lamentació com de celebració. I ni més ni menys que la novel·la o el conte. No és futuda la vida de la Natàlia de La plaça del Diamant o la de la Jane Eyre? I així ens podríem remuntar fins a l'origen de la Tragèdia com a origen de la literatura. És a dir, aquesta com la representació del sentit tràgic de la vida: renúncies i pèrdues. 

     La poesia pot ser bona o dolenta però el que no pot fer és amagar l'experiència vital. Reclama tocar os. Passa que s'ha de fer de manera concisa i directa i la veu poètica és una primera veu, una persona del singular, sobretot. Està enquadrada en la no ficció i, tot i tocar els mateixos temes que la ficció literària, sovint pot semblar queixosa.

     Fins i tot dins al sector. Acabo de comprar Antes del nombre, d'Eloy Sanchez Rosillo,  i trobo aquesta cita a la sobrecoberta: "Por fin disfrutamos con un poeta que no participa en los campeonatos de dolor". És curiós perquè la primera etapa de l'obra de Rosillo arrossegava un dolor existencial abstracta i no és fins als darrers quatre llibres que hi ha acceptació de l'existència i explicació de l'alegria i el dolor com dues cares de la mateixa moneda.

     Encara més, la poesia és una força —segons diu Joan Margarit en l'epíleg al seu darrer llibre Des d'on tornar a estimar— que accedeix "al centre de la tristesa".

            Per acabar, el 15 de gener Laura Lopez, poeta que vaig tenir de mestre a l'Escola d'Escriptura de l'Ateneu Barcelonès, en presentar Forat, deia que la seva editora li va remarcar que havia escrit un llibre trist. Ella es va defensar: rere el forat —la ferida i la pèrdua metafòrica—, hi pot haver llum, com n'hi ha rere el trau —literal.
            Un exemple, a la "La fruitera", hi ha la pèrdua del pare, però hi ha la celebració del gest que objectiva l'amor, sobretot dels pares als fills:

Mai no agafaves la darrera mandarina de la plàtera,
sempre esperaves
que tots haguéssim triat ja, per triar tu.
Triaves del sobrer, i ho feies com si res;
de tan content sovint ni ens adonàvem
de la teva petita renúncia diària
que era gran, en un nen que havia passat fam
i ara cedia de grat a la dona i a les filles
—la fruitera assortida de pomes i de plàtans—
la cítrica alegria del caprici.
No és més generós qui més dona (somreies)
sinó qui més es pren.
I el goig de donar amor sense minvar d'amor,
s'aprèn, potser, ensorrant les mans dins la fruitera
o fent esclatar en suc els grills de mandarina
sota els teus ulls feliços de callar.

Forat, Laura López Granell, Godall Edicions, desembre del 2014

AGC


Altres perquès de la poesia:

dijous, 5 de març del 2015

Llum de la posta



Pintor al camí del cementiri

Hi ha la guerra a l'horitzó ample,
el xiprer crida entre la terra
i el cel inflamat de la posta.
Sóc aquell que es busca als topants
de les parets d'antics silencis,
on la veu íntima de la mort
em diu que estic més viu amb llenç
blanc i pinzell sucat a mà,
a punt de guardar l'espurna

d'espases de fosca i llum.

 AGC

Aquest hivern ens ha donat albes i postes enrogides i de blaus intensos. Modest Urgell és el pintor dels horitzons amples, la llum crepuscular i la profunditat de camp. L'hivern del 1992, el Centre Cultural de la Fundació "la Caixa" del Passeig de Sant Joan de Barcelona va dedicar-li una exposició. Encara en conservo el tríptic. Amb vint-i-dos anys, vaig fer l'excursió des de Badalona expressament per veure els quadres. Fins aleshores mai havia anat sol a una exposició de pintura, no hi tenia cap hàbit ni ningú que m'hi hagués esperonat. Fins i tot, em semblava que el cercle d'amistats que tenia s'hauria rigut de mi si els ho hagués explicat. Vaig assistir-hi per ves a saber quina crida interna. Ara visc molt a prop del Palau Macaya, propietat del banc en qüestió, i he sabut que Urgell tenia estudi a Gràcia. 
            Modest Urgell és el nostre Turner, el pintor romàntic anglès. Al febrer vaig veure la pel·lícula Mr. Turner. El film posa en moviment les imatges que el pintor va captar als quadres  i és un festival de la llum del sol a la tarda, al capvespre i les albades.
            Inesperadament, el darrer cap de setmana, he tingut l'oportunitat de viatjar amb la família a Londres i visitar el National Gallery. El cercle s'ha completat: he pogut veure cinc originals i apamar-ne les dimensions reals. 


diumenge, 15 de febrer del 2015

Per què la natura és la metàfora de les passions?


"El món neix en cada besada", obra de Joan Fontcuberta, plaça d'Isidre Nonell de Barcelona. AGC

No  era pas la primera vegada que veien arbres, cel blau, herba, que sentien l’aigua passant i la brisa bufant entre les fulles; però era com si no ho haguessin admirat mai, com si la natura no hagués existit fins aleshores, o com si no hagués començat a ser bella fins al sadollament dels seus desigs
Madame Bovary, Gustave Flaubert, Barcelona, labutxaca, segona edició, agost de 2011, Edicions 62, labutxaca, segona edició, agost del 2011

Un es pot preguntar per què en una societat mecanitzada i tecnològicament avançada els elements i les seves fineses continuen sent recurs d’expressió dels sentiments en la literatura. En poesia farien la funció del correlat objectiu: les coses, objecte, que fan d'expressió dels sentiments del subjecte.
Un pintor em va explicar, plantat amb el cavallet i el llenç davant del paisatge, que contemplar el joc dels verds del bosc, els prats, els conreus i els jardins era provat, pels psicòlegs, que ens transmet serenor. Els sentits obtenen la gratificació, bàsicament, a través de les coses vives, allò del qual estem constituïts. Per això, la natura continua essent el recurs metafòric que l’escriptor posa per connectar amb els lectors, busca allò més compartit del ser íntim.
Vaig subratllar aquest fragment de l'obra de Flaubert, emmarcat dins el Realisme de la literatura del XIX, perquè m'agrada i penso que pot explicar aquest per què. I ara vull compartir un trosset del Werther, de l'alemany Goethe, que inaugura el Romanticisme, pel sentiment contraposat a la cita de Madame Bovary:
"Oh! tota aquella magnífica natura la veig al davant meu inanimada, i erta com una estampa vernissada, i de tot aquest espectacle no puc vessar en mi i fer passar del meu cap al meu cor ni la gota més petita d'un sentiment de felicitat".
Les desventures del jove Werther, J. W. Goethe. Traducció de Joan Alavedra. Editorial Selecta, tercera edició: 1967    



diumenge, 1 de febrer del 2015

Ciutat Morta i El chinago, de Jack London

"¿Qué importaba si le cortaban la cabeza sin ser el condenado? Al fin y al cabo era sólo un chinago. Y ¿que importaba un chinago más o menos? Además, quizá no era un error. Desconocía lo que pasaba en el interior de las cabezas de sus superiores. Pero ellos sabían lo que hacían. ¿Quién era él para enmendarles la plana?
Por un bistec. El chinago. Jack London, Alianza Cien, Alianza Editorial, Madrid 1993.

El gendarme Cruchot fa aquesta "reflexió" quan s'adona que porta per error el xinès Ah Cho al patíbul. El jutge s'ha deixat la lletra final de qui volien decapitar: Ah Chow. Han triat un altre dels condemnats per un crim entre els treballadors xinesos a la plantació de Tahití. De fet, cap dels cinc condemnats n'ha estat l'autor, i la condemna de partida és del tot irracional: "Estaba claro que cinco o seis hombres no podían infligir dos puñaladas". Per escarmentar la comunitat de treballadors, condemnen el grup que pot haver presenciat el crim i trien un d'ells, A Chow, l'alt i cepat, per ser guillotinat. A Cho, de vint-i-dos anys, és baixet. L'evidència no fa que el capatàs i els gendarmes es facin enrere. A Cho té un últim pensament: "La cuchilla no hacía cosquillas. Eso fue lo último que supo antes de saber nada".
            El cas de Rodrigo Lanza —(quines coses tenen els cognoms!) Triat com a autor de llançar la pedra que va deixar un Guàrdia Urbà tetraplègic— i la resta de condemnats pel cas 4-F, m'ha fet pensar en el conte de London. El prejudici —"los tres sudacas" diuen els urbans als primers arrestats— i l'abús de poder són evidents en el conte i en la realitat que retrata Ciutat Morta. Hi ha moltes diferències, és clar. El fil conductor del cas de London és el racionalisme inhumà d'una cadena que té per objectiu l'eficiència d'una explotació als Mars del Sud. El de Ciutat Morta és un col·lectiu policial que actua com a banda de matons venjatius.
            La pel·lícula està molt ben feta. Vaig anar a veure-la al cinema Texas amb presentació del Ventura Pons i un dels directors. No crec en el debat sobre la parcialitat del documental. Com deia el director, l'altra part està representada en els escrits de les condemnes.
            La cadena d'arbitrarietats van portar, un dels condemnats, la poeta Patrícia Heras al suïcidi. El valor humà d'Heras val més que el de cent pinxos perdonavides torturadors amb uniforme. La pregunta que cal fer-se és per a qui es decideix aquesta societat.